torsdag 22. oktober 2009

Bare noe ‘greier’..

Godt folk, godt folk! 
Jeg har en viktig melding å meddele; herved skal jeg slutte å bruke ordene ‘greie’ og ‘greier’!

imageEt litt tidlig nyttårsforsett kanskje?! Jeg har begynt å bli litt smågal i hodet hver gang noen sier det, og det er nok et tegn på at jeg må slutte å bruke disse ordene selv. Man bruker dem liksom som erstatning for andre ord, det er jo så enkelt! “Kan du gi meg den greia der?”. Det er ikke alltid jeg kommer på de eventuelle rette ordene, men det er jo bare å tenke seg litt om.. Det som egentlig gjorde at jeg bestemte meg for dette var da jeg var på jobben og jeg sa til en kollega at pantegreia ikke fungerte. Pantegreie? Det heter panteautomat. Ikke så veldig vanskelig, er det vel? Hallo? panteAUTOMAT. Og han jeg sa det til formidla det videre til en annen ved å rope; “PANTEGREIA FUNKER IKKE!!”. Lurer på hva kundene tenkte, jeg. Kanskje han kunden som sa i fra helt i starten blir gal av det ordet og? Nå har jeg i hvert fall planer om å erstatte ‘greie’ og ‘greier’ med nye ord, det vil si de man egentlig ville brukt.

For når i tillegg pappa begynner å bruke disse ordene, da er det litt ille, og på tide å gjøre noe drastisk! “Ditta greiene dar!”. Jeg har påvirket min kjære far i negativ retning, dere. Ikke bra, ikke bra. I starten kommenterte han alltid eller “apte” etter meg hver gang jeg sa det, men nå sier han det jo selv og! Er det dette vi kaller et paradoks?

Ønsk meg uansett lykke til! Tror ikke det blir så enkelt som det muligens høres ut som..

Er det forresten noen ord dere der ute ønsker å utrydde eller erstatte?

Ingvild

Foto: frustration av - reuben -Flickr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar