tirsdag 19. februar 2008

Lyst på en filmopplevelse?

I vinterferien var jeg og så to norske filmer på kino; Lønsj og Mannen som elsket Yngve. Begge filmene er geniale og utrolig søte, og jeg anbefaler alle på det sterkeste å se i hvert fall én av dem! (Eller i det minste se trailerne!) Begge filmene er ganske annerledes enn andre filmer og skiller seg ut; det er lenge siden jeg har sett to så bra norske filmer!

Lønsj handler om tre forskjellige personer med ulike livsløgner. Vi følger personene gjennom noen dager og ikke alt går på skinner, sånn som to av dem tror at ting skal. Den siste av dem har kanskje den største utfordringen, men er den som klarer seg best i slutten av filmen. I denne filmen finner vi mange kjente, norske skuespillere og noen av dem slik vi aldri har sett dem før; blant annet Aksel Hennie som en mislykket homofil mann. Lønsj er en film som virkelig får deg til å tenke og det er mange måter å tolke den på. Filmen er i tillegg delt opp i kapitler. Regissøren av filmen, Eva Sørhaug, sier at målet filmen var at "alle som noensinne har drømt om å seile jorden rundt skal selge leiligheten og sette kurset mot havet etter å ha sett filmen". Jeg må skuffe henne med å si at det var ikke den følelsen jeg fikk.

Mannen som elsket Yngve er basert på en bok, skrevet av Tore Renberg, som vi i klassen har lest et utdrag fra i norsktimen. Den er utrolig søt og handler om Jarle Klepp som har kjæreste, gode venner og et band han spiller i. Men en dag kommer det en ny og annerledes gutt i klassen som Jarle straks får øynene opp for. Dette snur det meste på hodet og Jarle må på nytt prøve å finne seg selv.. Filmen er spilt inn i Stavanger og skal forestille året 1989. Dette synes jeg de har klart ganske bra og det beste er at de fleste skuespillerne er fra Stavanger og snakker sånn dialekt! Utrolig kult! Denne filmen fikk meg både til å le og gråte, og er den beste kinoopplevelsen jeg har fått på lenge!

Dessuten går det enda en norsk film på kino; Kautokeino-opprøret. Den har jeg ikke sett, men i flere aviser har den fått terningkast 6. Kanskje vi burde se den og?!
I hvertfall; kom deg ut på kino og se en norsk film!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar