mandag 11. februar 2008

Appelsinpiken

For ett år siden leste jeg en bok som er skrevet av Jostein Gaarder; "Appelsinpiken". Det er en utrolig søt og fin kjærlighetsfortelling som jeg liker veldig godt. Boka ble skrevet i 2003 og det planlegges å filmatisere den. Det meste av handlingen skjer i Oslo.

Boken handler om 15 år gamle Georg som en dag får et brev som faren hans skrev rett før han døde, da Georg var fire år gammel. Faren skrev brevet fordi det var så mye han ville fortelle Georg, men som han ikke kom til å forstå siden han var så liten.
Mens Georg leste brevet, skrev han kommentarer og det han tenkte til den mens han leste, og det er disse kommentarene og brevet som utgjør boka. Brevet handler blant annet om hvordan foreldrene til Georg traff hverandre.

Jeg er veldig glad i måten Jostein Gaarder skriver på. Tidligere har jeg også lest "Kabalmysteriet", som óg er en bok jeg anbefaler. En ting jeg merker går igjen i bøkene hans, er filosofi og en blanding av realisme og magi. Han skriver på en måte som gjør at det som er magisk virker realistisk, og andre ganger motsatt; at noe realistisk blir magisk, slik som det er i "Appelsinpiken". Det liker jeg! I tillegg står ikke alt direkte, noe som gjør at man må tolke deg fram til ting selv. Boka får deg til å tenke og er full av gåter som blir løst etter hvert. Boka skiller seg også ut ved måten den er bygd opp på(komposisjonen).

Hvis du ikke har lest noen bøker av Jostein Gaarder, så er det kanskje på tide?! Anbefales.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar