tirsdag 13. mai 2008

Reklame meg her, og reklame meg der..

Vi blir omringet av reklame! De er jo overalt! På tv, radio, bussholdeplasser, i avisa, på nettet.. Men hva er reklame egentlig?

Jo, reklame kommer av det latinske ordet reclamare som betyr å rope ut, og er først og fremst noe som vil ha oppmerksomheten vår rettet mot en bestemt vare. Men reklamen vil ikke bare ha oppmerksomheten vår, den vil også at vi skal bli interessert i varen og så etter hvert skape en lyst eller et begjær etter å kjøpe den. Og så til slutt; målet med reklamen er selvfølgelig at vi kjøper varen!

Virkemidlene som blir brukt, kommer ann på hvordan reklame det er. For eksempel i tv-reklamer er ofte musikk og kjente låter et godt virkemiddel, mens på plakater og flayers blir ofte klare og tydelige farger brukt; slik som rødt, gult og sort. Andre virkemidler er store bokstaver, humor, layout, slagord og kontraster (for eksempel før/nå).

I forige innlegg la jeg inn en reklamesnutt for VG, som gikk på tv for noen år siden. Selve handlingen i reklamen foregår i en badsstue der noen menn sitter og slapper av, og en av dem med VG i hånden. Stemningen er egentlig ganske stusslig og Nordlendingen er snakkesalig. Denne reklamen (og de andre i "serien") har stjålet oppmerksomheten til mange og skapt latter stua, i hvertfall hjemme hos meg. Jeg husker ikke helt hva førsteinntrykket mitt var av disse reklamene, men de var annerledes og de hadde humor i seg! I tillegg brukte de spesielle og særegne personer med dialekt, blant annet Nordlendingen og Skravledama fra Østfold.

Målgruppen for disse reklamene antar jeg var ungdom, fordi jeg tror ikke alle voksne synes de reklamene er så skrekkelig morsomme; "Koffer har du'kje bart?" for eksempel. Jeg merker at disse reklamene ikke er like morsomme nå som det de var, så kanskje målgruppen var yngre ungdom. I tillegg til humor, er slagord og kontraster virkemidler som er tatt i bruk, slik som "Dagen er ikke helt den samme uten".

Budskapet til denne reklamen er selvfølgelig at vi skal kjøpe VG, for som de sier "dagen er ikke helt den samme uten", men det stemmer ikke; for jeg klarer meg helt fint uten VG. Uansett, så har ikke denne reklamen ført til at jeg har kjøpt VG og jeg har ikke planer om å gjøre det heller, så sånn sett er reklamen dårlig. Men på en annen side synes jeg reklamen er bra, fordi den er sjarmerende, annerledes og underholdende.

Jeg tror egentlig ikke jeg blir så veldig fort påvirket av reklamer, ikke som jeg vet om i hvertfall, og det er kanskje nettopp det; man blir påvirket uten å tenke noe over det. Vi blir sikkert påvirket på en eller annen måte alle sammen, men VG reklamene har ikke klart å påvirke meg i hvert fall..

Ingvild

Foto: YouTube

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar