mandag 26. oktober 2009

Quiz om Henrik Ibsen

Vi i klassen har nettopp tatt en test vi sammen har laget på It’s Learning, om Henrik Ibsen og hans liv og verker. For vi fikk nemlig i lekse til i dag og lage to spørsmål/oppgaver hver om emnet. Oppgavene skulle vi lage ut i fra en wiki-side hvor vi sammen har samlet inn masse stoff om Ibsen og de mest kjente stykkene han har skrevet.

Quizen bestod av flervalgsoppgaver, ‘finn par’-oppgaver, rangeringsoppgaver og innfyllingsoppgaver, og gikk for min del ganske greit. Noen oppgaver var ikke så vanskelige, mens andre måtte man tenke seg litt mer om på. I tillegg var noen av oppgavene litt like, men det gjorde ingenting, for da får man bare stoffet repetert enda en gang, og det sitter bedre. Jeg synes denne metoden var veldig bra, og jeg lærte mye av det faktisk. Det er morsomt når man lager noe som fungerer best når alle deltar. Dette er en metode vi godt kan bruke flere ganger.

Ingvild

søndag 25. oktober 2009

Peer Gynt på Oslo Nye Teater!

image For noen uker siden var jeg og kommunikasjon og kultur-klassen på utflukt i Oslo, og da var vi blant annet innom Oslo Nye for å være testpublikum på den moderniserte Peer Gynt oppsetningen der. Det var en såkalt vandreforestilling der de ulike scenene i stykket var i ulike rom. Det var utrolig artig, fordi vi, publikum, dermed virkelig følte at vi var en del av stykket. Andre scene var Ingrids bryllup, og da var det vi som var gjestene og satt rundt i et E-formet langbord. Denne oppsetningen var ganske modernisert, og jeg grunnen til dette var for å gjøre oss bedre kjent med stykket og se det i et annet perspektiv; se det i tilknytning til dagens samfunn. Denne moderniseringen av stykket er et godt eksempel på og viser godt hvorfor Ibsen er aktuell også i dag. Jeg likte den nye vrien med stykket. Blant annet var ‘den grønnkledde’ ikke et hulder, men en hore med mange plastiske operasjoner bak seg og med en far (trollet) som plastisk kirurg! Utrolig genialt eller hva?

Det er mye jeg kan forteller om denne oppsetningen, for eksempel om alle de morsomme nye ‘vriene’ og om hvordan de ulike scenene var utformet osv, men det vil jeg selvfølgelig ikke gjøre. Jeg vil ikke avsløre noe, men heller at så mange som mulig drar og ser den for så å bli like overrasket som meg over alt som skjer. Det er forresten umulig å ikke like den, tro meg! Vi var der med mange andre ungdommer fra Oslo og alle smilte og lo og hadde det kjempe gøy! Målgruppen tror jeg hovedsaklig var ungdom, så kanskje vi kan dra og se den med norskklassen også? Hvis ikke dere ta dere turen og se den, alle sammen.. Uansett. Bastabom!

Ingvild

Bilde: Oslo Nye [25.10.09]

torsdag 22. oktober 2009

Bare noe ‘greier’..

Godt folk, godt folk! 
Jeg har en viktig melding å meddele; herved skal jeg slutte å bruke ordene ‘greie’ og ‘greier’!

imageEt litt tidlig nyttårsforsett kanskje?! Jeg har begynt å bli litt smågal i hodet hver gang noen sier det, og det er nok et tegn på at jeg må slutte å bruke disse ordene selv. Man bruker dem liksom som erstatning for andre ord, det er jo så enkelt! “Kan du gi meg den greia der?”. Det er ikke alltid jeg kommer på de eventuelle rette ordene, men det er jo bare å tenke seg litt om.. Det som egentlig gjorde at jeg bestemte meg for dette var da jeg var på jobben og jeg sa til en kollega at pantegreia ikke fungerte. Pantegreie? Det heter panteautomat. Ikke så veldig vanskelig, er det vel? Hallo? panteAUTOMAT. Og han jeg sa det til formidla det videre til en annen ved å rope; “PANTEGREIA FUNKER IKKE!!”. Lurer på hva kundene tenkte, jeg. Kanskje han kunden som sa i fra helt i starten blir gal av det ordet og? Nå har jeg i hvert fall planer om å erstatte ‘greie’ og ‘greier’ med nye ord, det vil si de man egentlig ville brukt.

For når i tillegg pappa begynner å bruke disse ordene, da er det litt ille, og på tide å gjøre noe drastisk! “Ditta greiene dar!”. Jeg har påvirket min kjære far i negativ retning, dere. Ikke bra, ikke bra. I starten kommenterte han alltid eller “apte” etter meg hver gang jeg sa det, men nå sier han det jo selv og! Er det dette vi kaller et paradoks?

Ønsk meg uansett lykke til! Tror ikke det blir så enkelt som det muligens høres ut som..

Er det forresten noen ord dere der ute ønsker å utrydde eller erstatte?

Ingvild

Foto: frustration av - reuben -Flickr

søndag 18. oktober 2009

Da verden ble moderne!

image Fra 1600-tallet og frem til 1900 var det en prosess i Vesten som vi kaller “det moderne prosjektet”. I denne perioden begynte man å tenke på en ny måte, som var svært annerledes fra tidligere. Det var et økende fokus på individet og dets fornuft, holdninger og tanker, og man fikk mer kunnskap og ble mer kritiske til det som ble fortalt av andre fordi man slett og rett visste bedre!

Det var flere viktige personer på denne tiden som bidro med tanker og ideer i utviklingen, og en av dem var opplysningsfilosofen John Locke. Han var opptatt av rettigheter som frihet, liv og eiendom, og mente at makten til syvende og sist skulle være hos folket. Han var også en stor inspirasjonskilde for andre filosofer, blant andre for Jean-Jacques Rousseau og Francois Voltaire.

Rousseau var opptatt av borgelig frihet og det frie mennesket, og mente at all elendighet, ulikhet og ufrihet ble skapt i samfunnet. Han mente også at det bare var folket selv som kunne gi seg selv en styreform, og skrev blant annet i et av sine verk at “mennesket er født fritt, men overalt er det i lenker”.

Voltaire var også opptatt av menneskerettigheter, men også av ytringsfrihet. Selv var han svært skeptisk til Bibelen og kritiserte den, i tillegg til gamle holdninger og tradisjoner. Han mente at staten og kirken skulle være hver for seg, og at staten ikke skulle blande seg inn i folks tro. Voltaire utviklet ideen om en “naturlig religion” og deismen.

Denis Diderot var en annen filosof som også var like kritisk til Kristendommen og religion, og mente at verden rett og slett ville blitt bedre uten. Diderot var hovedansvarlig for verdens første leksikon, Encyclopedia, og hadde som mål med den å samle all kunnskap, for så å formidle den videre, og rydde unna gammel overtro.

I Skandinavia holdt Ludvig Holberg til og var en forfatter, filosof og historiker som blant annet skrev om alt det dumme mennesket gjorde. Gjennom verkene sine, flest komedier og satirer, håpet han å opplyse leserne om fortiden, men også å skape debatt. Holberg var interessert i fornuften og mente at det var denne som bandt samfunnet sammen. Og det undret han at det kunne finnes så mye ondskap i verden, når man jo bare kunne la fornuften råde i stedet..

En annen mann her i nord var Henrik Wergeland. Han var også opptatt av fornuften, men også av fremgang og modernitet. I motsetning til de andre, mente Wergeland at det var selve religionen og Kristendommen som var drivkraften til fremgangen.

Charles Darwin er en annen kjent mann fra denne perioden. Han er kjent for sin teori om artenes opprinnelse og verket med samme navn. Her forklarte og dokumenterte han hvordan livet på jorden hadde utviklet seg, og det førte til at mange vendte seg fra religionen og mot naturvitenskapen i stedet.

Alle disse mennene bidro altså i det moderne prosjektet på hver sin måte, og formidlet kunnskap og tanker til folket. De satte fokus på nye ting, og var med på å utvikle samfunnet og verden i en ny retning. En retning som skulle gjøre verden bedre.

Tittel: Hentet fra Jomisko, Moum, Texmo: Spenn – norsk for studieførebuande utdanningsprogram vg3, Cappelen forlag 2008
(s. 9)
Foto: Exploring an idea av JJay
Andre kilder:

Ingvild

torsdag 8. oktober 2009

:)

image Innleveringen var altså i går, og jeg leverte i 14-tiden eller noe sånt. Deilig å være ferdig! Er egentlig fornøyd med resultatet. Likte temaet mitt veldig godt, selvfølgelig, ellers hadde jeg ikke valgt det. Dialekter er så fasinerende altså! Og vi har ikke hatt om det enda heller, så det ser jeg frem til. Blir spennende med lytteprøver og å finne ut hvor ulike folk kommer fra.

Jeg må jeg innrømme at jeg synes det var litt rart at vi bare skulle skrive 3 sider. Det var jo en fordypningsoppgave. Men, men. Sånn er det, og jeg skal ikke klage. For vanligvis synes jeg det er vanskelig å få skrevet antall sider og ord som lærerne krever, men denne gangen måtte jeg kutte ned en del. Kanskje like greit. Sikkert bare bra for oss, slik at vi lærer å skrive mer konkret, kort og konsist, og ikke skriver masse unødvendig tull..

Nå gjenstår det å ha en muntlig presentasjon om temaet/oppgaven. Det blir sikkert artig.

Ingvild

mandag 5. oktober 2009

Snart ferdig!

Oppdateringen på fordypningsoppgaven underveis kunne vært bedre ser jeg. Før høstferien skrev jeg en ordentlig disposisjon, samlet og imageleste gjennom kilder og noterte ned masse nyttig jeg kom over, i OneNote. Dette var til stor nytte da jeg begynte på selve oppgaven, siden jeg hadde en god plan over hvordan alt skulle være og hva hvert avsnitt skulle inneholde.

Jeg er veldig godt i gang nå, egentlig snart ferdig, og har bare litt småplukk igjen og ordne. Oppgaven skal jo leveres innen førstkommende onsdag, så det er bare å få det unna. Jeg vil si jeg er i rute. Det som gjenstår å gjøre er å skrive er en oppsummering/avslutning av oppgaven, lese nøye gjennom hele og rette eventuelle feil (særlig kommafeil og og/å er noe jeg pleier å ha), se at alle kildene er ført inn på riktige steder som fotnoter i teksten og at de er korrekte. I tillegg må jeg sannsynligvis forkorte litt, siden jeg nå har 3 1/2 side uten avslutning (og vi skal ha ca 3). I tillegg lurer jeg på om jeg skal finne noen illustrasjoner, kanskje én eller to. Jeg liker å illustrere tekst med bilder, så det blir nok ålreit (skrives ålreit sånn på norsk? ..all right). Det er imagemange illustrasjoner å finne i Spenn og også på nettet, og jeg har faktisk allerede samlet noen, når jeg tenker etter. Jeg fant et kart over Sogn og fjordane og markerte hvor Nordfjord (gult), Sunnfjord (rosa) og Sogn (grønt) er, for det er det ikke alle som vet.

Jeg har egentlig ikke brukt så mange ulike kilder, men de jeg har brukt har jeg listet opp i slutten av oppgaven i alfabetisk rekkefølge. Jeg må også gå over disse en gang til for å sjekke at de er ført opp korrekt.

Ingvild

Foto: Sogn og fjordane, redigert av meg